transalpina

This entry was posted by on Thursday, 6 May, 2010 at

Faceti-va vreme si treceti macar odata in viata voastra Transalpina, de la Obarsia Lotrului la Ranca! Acolo sus, pe acoperisul Romaniei, acompaniati de semetia muntilor si traind iminenta norilor, priviti cuminti spectacolul desavarsit al naturii.

Veti afla un drum mai frumos decat Transfagarasanul si mult mai greu de trecut incaltat cu rotile unei masini. Nu va recomand totusi sa faceti acest drum cu un autoturism normal de oras, chiar daca eu am reusit sa ajung la liman chiar si asa. Pana la urma, termenul de „cea mai inalta sosea din Romania” nu este cel mai adevarat, asfaltul nefiind deloc prezent intre Obarsia si Ranca. Dar lucrurile se schimba cu repeziciune in acest sens. Se asfalteaza intens, se construiesc poduri si in curand tot farmecul salbatic al locurilor va pali sub fumul gratarelor si pestritul pet-urilor.  Mai inainte ca iubitorii de natura sa fie coplesiti si inlocuiti de iubitorii de sine, gasiti-va timp, urcati muntii si vizitati aceste locuri.

INFO: „Transalpina (DN 67C) este o şosea din Munţii Parâng, în Carpaţii Meridionali. Este cea mai înaltă şosea din România, având punctul cel mai înalt în Pasul Urdele (la 2.145 m). Drumul face legătura între oraşele Novaci din judeţul Gorj şi Sebeş din judeţul Alba. Fiind un drum alpin, este închis pe perioada iernii.

Drumul dinspre Novaci este asfaltat doar până la Rânca (1.600 m). În continuare, drumul este cu bolovani şi grohotiş, fiind nerecomandat pentru autoturismele cu garda la sol joasă, precum şi pentru cele cu resurse de putere reduse, având în vedere pantele destul de abrupte care urmează.

Începuturile acestui drum sunt neclare. Unele surse susţin că a fost construit prima dată de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, motiv pentru care pe hărţile de istorie este trecut sub denumirea de “coridorul IV strategic roman”.

Există şi o legendă locală, care spune că, la sfârşitul secolului XVIII şi la începutul secolului XIX, fiecare familie a participat la construirea unei porţiuni din acest drum, în funcţie de posibilităţile fizice şi financiare ale sale.

Potrivit altor surse, şoseaua a fost construită şi pietruită de nemţi în timpul primului război mondial, din raţiuni militare, însă a fost foarte puţin folosită.

Transalpina a fost reconstruită în perioada interbelică şi dată în folosinţă în 1935, când a fost inaugurată de regele Carol al II-lea.

Drumul a mai fost reabilitat în timpul celui de-al doilea război mondial, când nemţii aveau nevoie de această cale de acces din motive militare. De atunci a fost foarte puţin întreţinut.

Este prevăzută modernizarea acestui drum pe o distanţă de 148 de kilometri, între Sebeş, judeţul Alba şi Bengeşti, judeţul Gorj.” (sursa)

VN:F [1.9.12_1141]
Rating: +9 (from 9 votes)
Share

16 Responses to “transalpina”

  1. Imi place cum ai inceput.Poate ca sunt nostalgica,poate ca sunt patrioata,dar parerea mea e ca “ar trebui ca mult mai multi romani sa-si viziteze tara intai si apoi sa aleaga alte meleaguri”.Avem multe minunatii,ale naturii,dar nu stim sa le pretuim,sau unii dintre noi,n-au nici macar habar unde sunt.

    VA:F [1.9.12_1141]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  2. FJ13, e ok, si eu sunt si nostalgic si patriot. E pacat nu ca oamenii viziteza si alte tari, ci ca nu invata de acolo cum sa isi promoveze locurile frumoase de acasa.

    VN:F [1.9.12_1141]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  3. Ramona

    Am facut cunostinta cu aceste meleaguri ….si daca initial am crezut ca nu are cu ce sa ma impresioneze sau ca nu va fi cu nimic mai presus de Transfagarasan …acum ma recunosc “invinsa” si coplesita de maretia Transalpinei. Un cuvant care nu inseamna nimic pentru cei mai multi dintre noi.Ma bucur ca am ajuns sa il parcurg inainte de a impartasit soarta Transfagarasanului, care de citiva ani este sufocat de manelisti, peturi, cutii de conserve si pungi de plastic.
    Peisaje fabuloase si o liniste de inceput de lume …doar tu si natura. Ce poate fi mai potrivit pentru a evada din orasul gri?!

    VA:F [1.9.12_1141]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  4. Ramona, evadarea presupune regasirea starii de bine. Sunt oameni care pot evada in “orasul gri” sunt altii care cauta natura. Pentru acestia din urma, din cand in cand, voi incerca aici sa las o sugestie. Ma bucur ca ti-a placut Transalpina. Avem multe locuri frumoase si aprecierea noastra le da valoare.

    VN:F [1.9.12_1141]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  5. daniel

    Cred ca Transalpina nu va avea soarta Transfagarasanului ! Bucurestiul e prea departe !

    VA:F [1.9.12_1141]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  6. Bucurestiul la care te referi… se afla in mai multe locuri decat iti vine a crede.

    VN:F [1.9.12_1141]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  7. kT

    Corect. Acea civilizatie balcano-turmifera a ajuns deja pe Transalpina. Vazut de mine anul trecut in noiembrie (cand ascultam manelele dintr-o masina de pe Urdele, eu urcand pe varful Mohorul) si acum 2 saptamani. De data asta se faceau doar gratare, ploia facea ca geamurile masinilor sa ramana inchise, insa pet-urile si pungile au inceput sa faca parte din peisaj, cel putin in zona dintre Ranca si Urdele. Ma rog, masinile aveau numere de Gorj si alte judete, dar asta mai putin conteaza cand vorbim de un “sport” national.
    In rest, o zona absolut superba, de poveste! Sincer, mi-as dori sa traiesc acolo si tare ma bate un gand de duca…

    VA:F [1.9.12_1141]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  8. kT, cand un om de civilizat se lupta cu un mojic, omul de calitate cedeaza si ajunge pana la urma sa se retraga in munti si singuratate. si eu am obosit sa tot port razboaie inegale din care sa ma intorc ciuntit in fiecare zi. uneori, exemplul tau poate sa schimbe ceva. o persoana draga mie obisnuieste sa foloseasca pentru astfel de cazuri un citat minunat. ” Fii schimbarea pe care o vrei in lume!”

    VN:F [1.9.12_1141]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  9. ioana

    azi cineva mi-a povestit despre Transalpina. desi am vazut cateva locuri din tara, spre rusinea noastra (adica a mea si a sotului) nu am auzit de transalpina. am dat un “search pe google” si mi-a placut ce am vazut. cam intr-o saptamana plecam in concediu. deja ne gandim sa includem in traseul nostru si transalpina. din cate am citit se poate parcurge si cu masina mica. pacat ca a ajuns “civilizatia” si pe acolo!

    VA:F [1.9.12_1141]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  10. kT

    Cu voia proprietarului acestui blog (sper), cateva poze facute pe 20 iunie 2010: http://1kt.eu/TA/.
    Am facut traseul Sebes – Novaci, insa din pacate am prins portiunea de creasta in nori, asa ca am ratat toate panoramele. Abia daca vedeam ceva la mai mult de 10 metri in fata masinii.
    Pentru cei care vor sa traverseze fara sa-si ucida masina, e de preferat parcurgerea in sens invers, adica de la Ranca spre Sebes, mai ales daca a plouat in ultimele 3-4 zile in zona. Astfel, portiunea cea mai dificila (neasfaltata, serpentine, abrupta, etc.) se face in coborare. Se poate si invers, dar pasagerii vor face mai multe plimbari pe jos, pe langa masina.
    Drumul nu pune probleme majore pentru autoturisme, insa e bine ca soferul sa aiba oarecare experienta pe drumuri alpine. Asta pana se va termina de asfaltat. Dupa aia… revine Top Gear cu un nou drive-test Lamborgini & Ferrari in Romania.

    VA:F [1.9.12_1141]
    Rating: +2 (from 2 votes)
  11. Ioana, stiu ca veti avea clipe minunate acolo sus. Nu este un traseu usor de parcurs si eu nu am mai fost de multa vreme. Informatii proaspete ne aduce insa kT. Va fi cu siguranta un efort, dar dupa ce ajungi la capatul drumului sentimentul ca a meritat te va implini.

    VN:F [1.9.12_1141]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  12. kT, multumesc foarte mult pentru informatiile, impresiile si imaginile proaspete pe care le impartasesti cu toti cititorii acestui blog. Nu e rau sa vina Top Gear, avem nevoie de promovare pentru ca nu ne obosim prea mult sa o facem singuri.

    VN:F [1.9.12_1141]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  13. kT

    Cu placere, sau n-ai pentru ce sa-mi multumesti. Daca pot sa-i ajut si pe altii povestindu-mi experienta, de ce nu?
    Intr-adevar, inca nu e foarte usor de facut, nici foarte greu, dar exact cum spui, merita fiecare minut petrecut acolo. Asta ca sa nu mai zic ca fiecare gura din aerul ala curat parca te umple de energie si vitalitate.
    La urmatoarea travesare, sper sa am destul timp sa fac si 2-3 trasee pe jos, pana pe lacuri si 2-3 varfuri, altele decat Papusa, Urdele, Iezer si Mohorul, pe care le-am “legat” intr-o zi de noiembrie 2009. Pozele mele de atunci se pot vedea, prin amabilitatea admin-ului, aici: http://www.rancaonline.ro/foto/album12.html

    VA:F [1.9.12_1141]
    Rating: +1 (from 1 vote)
  14. Salutare tuturor

    Maine plec in concediu cu cortul la Obarsia Lotrului sau Voineasa ,sper sa fie timp frumos ,ca doresc si eu sa fac traseul Transalpina ,pe care sincer nu l-am facut pana acum ,iar prin zona trec in fiecare an.
    Dupa concediu am sa postez si eu niste poze mai “calde”.
    o zi buna tuturor si merci celor care au postat impresii si imagini ale traseului.

    VA:F [1.9.12_1141]
    Rating: 0 (from 0 votes)
  15. Cristiancc, sper ca ai avut un concediu minunat. Daca te-ai intors asteptam cu nerabdare sa primim ceva vesti si imagini fresh.

    VN:F [1.9.12_1141]
    Rating: -1 (from 1 vote)
  16. gabriel

    am trecut si eu cu masina, veneam de catre sebes .. la oasa am crescut si pana la obarsia lotrului cunosc bine zona,insa si eu am ramas cu gura cascata cand ma apropiam de urdele… extraordinar!! pacat ca eram singur in masina.cand am ajuns la ranca in partea cealalta am coborat toti ingerii din cer si am urcat toti dracii din iad , la vederea scarboseniei de statiune ce se ridica acolo.. case fara noima,in toate culorile,de toate marimile, betoane, si piatra peste tot.. ma intreb de unde o sa ia apa toata lumea si unde se vor caca..cel mai dureros a fost sa zaresc petice de iarba sau bradis alpin intre case,parca prizoniere ce urmeaza a fii executate pentru noi si noi fundatii si cladiri..cocalarii de bucuresti sa stea la ei acolo..

    VA:F [1.9.12_1141]
    Rating: 0 (from 0 votes)

Leave a Reply